Inleiding
1.1Kinderen groeien op in een context
“Wat is nu nodig om jeugdigen een goede start in het leven te geven en het jeugdstelsel tevens houdbaar te maken voor de toekomst? Met zoveel jongeren in een jeugdzorgtraject doen we kennelijk iets niet goed […]. Waar nu sprake is van een individuele focus, moeten we de omslag maken naar een contextgerichte focus. En dat vergt een geheel andere benadering […]. De problematiek waarmee de jeugdzorg van doen heeft kent oorzaken die in verschillende domeinen liggen […].” Dit staat in de Hervormingsagenda Jeugd 2023–2028 die het rijk, gemeenten, aanbieders, professionals en cliëntvertegenwoordigers in juni 2023 hebben ondertekend.noot 1
Jeugdhulp is niet altijd het meest passende antwoord op reële problemen van kinderen. Dat geldt in het bijzonder als kinderen in de knel zijn gekomen doordat hun ouders problemen hebben. Bijvoorbeeld omdat zij financiële zorgen hebben, worstelen met psychische problematiek, geen passende woning hebben, relatieproblemen ondervinden of in aanraking zijn gekomen met justitie. Deze kinderen lopen een verhoogd risico op het zelf ontwikkelen van problemen gedurende hun jeugd en in hun volwassen leven. Kinderen van ouders met problemen doen relatief vaak een beroep op jeugdhulp.
Als een gezonde ontwikkeling van kinderen onder druk komt te staan door problemen die hun ouders hebben, kan jeugdhulp weliswaar behulpzaam zijn, maar nooit het antwoord bieden. Dit advies gaat over gezinnen waarin ouders problemen ondervinden op een of meerdere levensdomeinen, en kinderen dus een verhoogd risico lopen zelf ook problemen te ontwikkelen. Uit casuïstiek weten we dat problematiek van ouders een onderliggend verklarende factor is voor problemen van kinderen. Dat geldt zeker voor kinderen complexe problematiek hebben ontwikkeld. Bovendien ervaren de ouders van deze kinderen weinig tot geen steun bij (het oplossen van) hun eigen problemen, ook niet als deze problemen van invloed zijn op de ontwikkeling van hun kinderen.noot 2
Dat de context waarin kinderen opgroeien grote invloed heeft op hun ontwikkeling, is bekend.noot 3 Dat problemen van ouders ook consequenties kunnen hebben voor kinderen en ook tot problemen kunnen leiden bij kinderen, is evenmin een nieuw inzicht. Dat begint al in de baarmoeder.noot 4 Al lange tijd erkennen niet alleen agogen, maar ook beleidsmakers en politici dat de context waarin kinderen opgroeien van belang is voor de manier waarop zij zich ontwikkelen.noot 5
De Hervormingsagenda Jeugd sluit hierop aan. Deze zet in op een betere samenwerking met andere domeinen en heeft een contextgerichte focus. De Hervormingsagenda Jeugd adresseert het belang van goede samenwerking met andere domeinen, zoals de volwassenen-ggz, en van de rol van sociale netwerken van ouders. In de Hervormingsagenda Jeugd wordt bovendien geconstateerd dat “de randvoorwaarden voor gezinnen rondom bestaanszekerheid, wonen, (passend) onderwijs, veiligheid, en geborgenheid niet op orde zijn”. Hier wordt een fundamenteel punt geraakt. Immers, als deze randvoorwaarden voor gezinnen niet op orde zijn, dan staan het welzijn en ook de rechten van kinderen onder druk.
Het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind
De rechten van kinderen zijn onder meer vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), dat Nederland in 1995 heeft geratificeerd. In artikel 4 van het IVRK is vastgelegd dat de overheid “alle passende wettelijke, bestuurlijke en andere maatregelen moet nemen om de in het verdrag erkende rechten van kinderen te verwezenlijken”. De rechten in het verdrag hebben onder andere betrekking op een toereikende levensstandaard, sociale voorzieningen, onderwijs en een veilige plek om te wonen. Deze rechten vragen om borging in onder meer wetten en regels. Niet alleen als deze wetten en regels direct betrekking hebben op kinderen, zoals in de jeugdhulp of het onderwijs, maar ook als dit indirect is, op andere domeinen.
In artikel 18 van het IVRK is vastgelegd dat de overheid ouders in staat moet stellen om verantwoordelijkheid te nemen voor de opvoeding en de ontwikkeling van hun kind. De overheid moet vervolgens “alles doen wat in haar vermogen ligt om erkenning te verzekeren van het beginsel dat ouders deze verantwoordelijkheid dragen én ouders passende bijstand verlenen bij de uitoefening van deze verantwoordelijkheid”.
Het VN-Kinderrechtencomité, dat toezicht houdt op de naleving van het Verdrag, beveelt in zijn laatste rapportage de Nederlandse regering aan om maatregelen te nemen. Zo wordt verzekerd dat het beginsel dat ziet op het borgen van de belangen van kinderen consequent wordt toegepast in programma’s en wetgevende, administratieve en gerechtelijke procedures.noot 6 Ook de Kinderombudsman signaleert dat het belang van het kind in Nederland nog altijd onvoldoende structureel geborgd is in wet- en regelgeving, beleid en uitvoering.noot 7 In dit advies bepleiten wij om het belang van het kind, in overeenstemming met het IVRK, centraal te stellen, ook op domeinen waarin het kind niet als vanzelfsprekend in beeld is.
1.2Denkmodel: kinddomeinen en ouderdomeinen
De context waarin het kind opgroeit geven we in het hiernavolgende denkmodel weer aan de hand van vier bogen (zie onderstaand figuur). Hierin stellen we het welzijn van het kind en het gezond en veilig opgroeien centraal. Het denkmodel is geïnspireerd op het regenboogmodel van Dahlgren en Whitehead.noot 8
In de eerste boog onderscheiden we het kind en de ouders of verzorgers van het kind. De tweede boog daar omheen wordt gevormd door sociale netwerken en informele hulpbronnen, waarvan ook de sociale pedagogische basis deel uitmaakt. Deze pedagogische basis bestaat uit alle sociale relaties tussen ouders, kinderen en alle andere volwassenen en mede-opvoeders, zoals onderwijzers en begeleiders op de sportclub.noot 9 Onder informele hulpbronnen verstaan we dus zowel familie, vrienden en buren als vrijwilligers, verenigingen en buurtinitiatieven. Informele hulpbronnen zijn voor ouders bovendien van belang voor het kunnen omgaan met uitdagingen of zorgen in verschillende domeinen. Hierbij gaat het niet alleen om hulpbronnen in het domein van opvoeden en opgroeien, zoals andere ouders. Ook netwerken die ontstaan op andere domeinen, zoals met buurtgenoten of op het werk, zijn steunend en komen de stabiliteit van de context ten goede.
De derde boog wordt gevormd door de domeinen die van invloed zijn op de (stabiliteit van de) context waarin het kind opgroeit. We maken een onderscheid tussen kinddomeinen en ouderdomeinen. In een aantal domeinen staat immers het kind zelf centraal, zoals kinderopvang, gezondheid, onderwijs, vrije tijd en sport. Maar zoals eerder aangegeven wordt de (stabiliteit van de) context waarin kinderen opgroeien ook bepaald door zaken die zich afspelen in ouderdomeinen, zoals wonen, financiën, fysieke en mentale gezondheid van ouders, relaties en werk/opleiding. Hoewel de ouders in deze domeinen centraal staan, hebben de besluiten die in de ouderdomeinen worden genomen of de life events die plaatsvinden grote impact op het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen. Deze besluiten hebben ook consequenties voor de mate waarin de rechten van kinderen worden waargemaakt. Dat geldt des te meer voor ouders die te maken hebben met een cumulatie van achterstanden.
De vierde boog betreft de bredere maatschappelijke context en de fysieke omgeving waarin kinderen opgroeien. De vier bogen zijn met elkaar verbonden. Zo beïnvloedt een economische recessie de mogelijkheden van ouders om werk te vinden of te behouden. En een vervuilde leefomgeving en ongezonde lucht hebben invloed op de gezondheid. Als de context kwetsbaar wordt, komt een gezonde ontwikkeling van kinderen potentieel onder druk te staan.
1.3Centrale vragen
Op verzoek van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) verkennen we in dit advies hoe het ‘gewone leven’ van kinderen en de gezinnen/huishoudens waarin zij opgroeien kan worden versterkt. Dat is nodig om zo veel mogelijk kinderen gezond en veilig te laten opgroeien: de ambitie van de Jeugdwet. Om deze ambitie te realiseren is méér nodig dan een goed werkend jeugdstelsel. Daarom heeft de staatssecretaris de RVS gevraagd te adviseren over:
- hoe andere domeinen (dan jeugdhulp) kunnen bijdragen aan het gezond en veilig opgroeien van een nieuwe generatie, ook als kinderen nog niet kampen met problemen die om de inzet van jeugdhulp vragen (vraag 1);
- hoe informele netwerken en structuren kunnen worden geactiveerd, versterkt en benut om bij te dragen aan het versterken van het alledaagse leven (vraag 2).
Over de vragen
- De rol van de kinddomeinen in het gezond en veilig opgroeien van kinderen is van oudsher vanzelfsprekend. Voor alle kinddomeinen geldt immers dat de ontwikkeling en het welzijn van het kind centraal staan. Ook de samenwerking tussen deze kinddomeinen en jeugdhulp is vanzelfsprekender. Voorbeelden zijn de verbinding tussen kinderopvang of jeugdgezondheidzorg en jeugdhulp. De Hervormingsagenda Jeugd kondigt nieuwe ontwikkelingen aan die in deze lijn passen. Een voorbeeld is de zogenoemde verbindingsroute opvang, onderwijs en zorg. Hierin wordt uitgewerkt hoe deze sectoren gezamenlijk optrekken als kinderen een ondersteunings- of zorgbehoefte hebben.
- We weten ook dat de invloed van (de situatie van) ouders op het gezond en veilig opgroeien van kinderen groot is. Toch is het veel minder vanzelfsprekend dat we op de verschillende levensdomeinen van ouders oog hebben voor (het welzijn van) hun kinderen, bijvoorbeeld in besluitvorming. Ook de samenwerking tussen jeugdhulp en de ouderdomeinen is minder ontwikkeld. In de Hervormingsagenda Jeugd wordt het belang geagendeerd van samenwerking met onder meer de volwassenen-ggz en met instanties op het vlak van bestaanszekerheid. In de uitwerking steunt de Hervormingsagenda Jeugd op het kabinetsbeleid op diverse domeinen (zoals het programma Leefbaarheid en Veiligheid en het programma Een thuis voor iedereen en de akkoorden IZA en GALA). Ook wordt ingezet op verbetering van de samenwerking met deze domeinen. Daarmee blijft een belangrijke vraag liggen: hoe is het belang van kinderen op deze ouderdomeinen verankerd? En welke rol kunnen organisaties in deze domeinen spelen bij het borgen van de belangen van kinderen en het ‘versterken’ van de context waarin kinderen opgroeien? Niet alleen als kinderen in beeld zijn van jeugdhulp, maar juist ook als zij dat (nog) niet zijn. Hierover gaat vraag 1. Voor het beantwoorden van deze vraag gebruiken we het IVRK en de daarin vastgelegde rechten van kinderen als basis.
- Daarnaast gaan we in dit advies in op het belang en de rol van sociale netwerken voor het welzijn van opgroeiende kinderen. We kijken hierbij naar de sociale netwerken van ouders. Steeds meer benadrukt de overheid het belang en de kracht van deze netwerken. En steeds vaker wordt van ouders en professionals gevraagd om deze netwerken actief in te zetten, ook in de Hervormingsagenda Jeugd. Echter, niet alle gezinnen beschikken over krachtige netwerken. Daarom richten we ons in dit advies niet zozeer op het mobiliseren van sociale netwerken, maar juist op de vraag hoe sociale netwerken en informele steunsystemen verstevigd kunnen worden. Hierover gaat vraag 2.
Bronnen
-
Rijksoverheid (2023). Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028.
-
Spijk-de Jonge, M., Lange, M. de, Serra, M., Steege, M. van der & Dijkshoorn, P. (2022) ‘Betrek mij gewoon!’ Op zoek naar verbeterkansen voor de jeugdhulp in het casusonderzoek Ketenbreed Leren. Ketenbreed leren, pp. 35-36.
Inspectie JenV (2023). Het kind van de rekening Den Haag: Inspectie Justitie en Veiligheid.
-
Bronfenbrenner, U. (1994). ‘Ecological models of human development.’ In: International Encyclopedia of Education, Vol. 3, 2nd. Oxford: Elsevier.
-
Rooseboom, T. (2023). De eerste 1000 dagen. Het fundamentele belang van een goed begin uit biologisch, medisch en maatschappelijk perspectief. Amsterdam: Tijdstroom.
-
Zie o.a.: Gemengde interdepartementale werkgroep (1974). Jeugdwelzijn, op weg naar een samenhangend beleid. Den Haag: Staatsuitgeverij.
-
Committee on the Rights of the Child (16 february 2022). Concluding observations on the combined fifth and sixth periodic reports of the Netherlands. CRC/C/NLD/CO/5-6. Verkregen via: https://www.unicef.nl/files/Aanbevelingen-KRComite-2022.pdf, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Kinderombudsman (2021). Nederland - Rapportage aan het VN-Kinderrechtencomité. Den Haag: Kinderombudsman.
-
Dahlgren, G. & Whitehead, M. (1991). Policies and strategies to promote social equity in health. Stockholm: Institute for Futures Studies.
-
Hoex, J., Vlaardingerbroek, S., Balledux, M., Speentjes, P. & Vink, C. (2022). Opgroeien doe je samen. Bouwen aan een stevige pedagogische basis. Utrecht: NJI.
-
Goudena, P.P. (1994). Ontwikkelingsopgaven en opvoedingsopgaven. In: Rispens, J., Goudena, P.P. & Groenendaal J.J.M. (red.), Preventie van psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
-
Gesprek tijdens het moederontbijt in Amsterdam.
-
De Klerk, M., Eggink, E., Plaisier, I. & Sadiraj, K. (2023). Zicht op zorgen. Kerncijfers over de problemen, hulpbronnen, leefsituatie en ondersteuning van mensen in het sociaal domein. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Zie o.a. Crumé, H.J., Nurius, P.S. & Fleming, C.M. (2019). ‘Cumulative adversity profiles among youth experiencing housing and parental care instability.’ In: Children and Youth Services Review, 100, pp. 129-135.
-
De Klerk, M., Eggink, E., Plaisier, I. & Sadiraj, K. (2023). Zicht op zorgen. Kerncijfers over de problemen, hulpbronnen, leefsituatie en ondersteuning van mensen in het sociaal domein. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Sparkey, P. (2008). ‘The Intergenerational Transmission of Context.’ In: American Journal of Sociology, 113 (4).
-
Dorsselaer, S. van, Ramaker, V., Gee, A. de & Have, M. ten (2023). KOPP/KOV: feiten en cijfers. Landelijke omvang KOPP/KOV-groep. Utrecht: Trimbos-instituut.
-
Rijnberk, C. & Overbeek, M. (2020). Ouderschap en gezinsfunctioneren. In: Mulder, N., Weeghel, J. van, Delespaul, P., Bovenberg, F., Berkvens, B., Leeman, E., Kroon, H., Mierlo, T. van & Kienhorst, G., Netwerkpsychiatrie. Samenwerken aan herstel en gezondheid. Amsterdam: Boom uitgevers; Rooijen, K. van, Zoon, M. & Berg-le Clercq, T. (2019). Wat werkt voor kinderen van ouders met psychische problemen. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
-
Romijn, G., Graaf, I. de & Jonge, M. de (2010). Kwetsbare kinderen. Literatuurstudie over verhoogde risicogroepen onder kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen. Utrecht: Trimbos-instituut.
-
Brennan, P.A., Hammen, C., Andersen, M.J., Bor, W., Najman, J.M. & Williams, G.M. (2000). ‘Chronicity, Severity, and Timing of Maternal Depressive Symptoms: Relationships with Child Outcomes at Age 5.’ In: Developmental Psychology, 36(6), pp. 759-766.
-
Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming (2023). KOPP/KOV.
-
Battink, M. & Plaggenhoef, W. van (2022). Relatie tussen scheidingen, ggz-gebruik en jeugdzorggebruik. Utrecht: Significant Public.
-
CBS (2021). Iets meer kinderen maakten scheiding mee. Iets meer kinderen maakten scheiding mee | Jeugdmonitor (cbs.nl), laatst geraadpleegd op: 31-10-2023.
-
Valk, I. van der & Rejaän, Z. (2020). ‘Kennis over scheiding.’ In: JSW, nr. 3, pp. 6-9.; Amato, P. R. (2001). ‘Children of Divorce in the 1990s: An update of the Amato and Keith (1991) meta-analysis.’ In: Journal of Family Psychology, 15, 355-370. doi:10.37//0893- 3200.15.3.355.; Amato, P. R. (2010). ‘Research on divorce: Continuing trends and new developments.’ In: Journal of Marriage and Family, 72, 650-666. doi:10.1111/j.1741-3737.2010.00723.x.
-
Valk, I. van der & Rejaän, Z. (2020). ‘Kennis over scheiding.’ In: JSW, nr. 3, pp. 6-9.
-
Battink, M. & Plaggenhoef, W. van (2022). Relatie tussen scheidingen, ggz-gebruik en jeugdzorggebruik. Utrecht: Significant Public.
-
Heuvel, L. van den, Hopman, M. & Harnam, G. (2020). Ongehoord! De onzichtbaarheid van kinderen bij huisvestingsproblemen. Den Haag: Kinderombudsman.
-
Adrianow, S. (1989). Van wieg tot wooneenheid: Een inventariserend onderzoek naar de woonsituatie van kinderen en jongeren. Delft University of Technology.
-
Leventhal, T. & Newman, S. (2010). ‘Housing and child development.’ In: Children and Youth Services Review, 32(9), pp. 1165-1174.
Evans, G. W. (2006). ‘Child Development and the Physical Environment.’ In: Annual Review of Psychology, 57(1), pp. 423-451.
Dockery, M., Kendall, G., Li, J., Mahendran, M., Ong, R. & Strazdins, L. (2010). Housing and children’s development and wellbeing: a scoping study. AHURI Final Report No. 149. Melbourne: Australian Housing and Urban Research institute Limited.
-
Fafieanie, V., Hummel, N. van, Kraak, A. & Yperen, T. van (2020). Naar school in tijden van corona. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut, p. 5.
-
Ministerie van Binnenlandse zaken en Werkgelegenheid (2023). Het statistisch woningtekort nader uitgelegd, laatst geraadpleegd op: 31-10-2023.
-
Rli (2022). Onderdak bieden. Sturen op prestaties van woningcorporaties. Den Haag: Raad voor de leefomgeving en infrastructuur.
-
Woononderzoek Nederland, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Gemeente Amsterdam, stadsdeel Nieuw-West (2022). Samen Nieuw-West. Waarom een Masterplan? Een analyse van Nieuw-West. Amsterdam: Gemeente Amsterdam.
-
Nederlands Jeugdinstituut (2023). Cijfers over armoede in gezinnen. Verkregen via: https://www.nji.nl/cijfers/armoede-gezinnen#minderjarige-kinderen-met-risico-op-armoede, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Commissie sociaal minimum (2023). Een zeker bestaan. Naar een toekomstbestendig stelsel van het sociaal minimum.
-
Huston, A.C. & Bentley, A.C. (2010). ‘Human development in societal context.’ In: The annual review of psychology, p. 61, pp. 411-437.
-
Ibidem.
-
McLoyd, V., Mistry, R.S. & Hardaway, C.R. (2014). Poverty and Children’s development. Familial processes as mediating influences. In: Gershoff, E.T., Mistry, R.S., Crosby, D.A., Societal contexts of child development: Pathways of influence and implications for practice and policy. Oxford: Oxford University Press; Pascoe, J.M., Wood, D. L., Duffee, J.H. & Kuo, A. (2016). ‘Mediators and adverse effects of child poverty in the United States.’ In: Pediatrics, 137(4), pp. 1-17.
-
WRR (2017). Weten is nog geen doen. Den Haag: Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.; RVS (2022). Van schuld naar schone lei. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving, p. 24.
-
Duinkerken G., Wesdorp, P. & Jungman, N. (2015). De eindjes aan elkaar knopen. Utrecht: Lectoraat Schulden en Incasso.
-
RVS (2022). Van schuld naar schone lei. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving, p. 24; RVS (2021). Gezichten van een onzeker bestaan. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving.
-
CBS (2020). Schuldenproblematiek in beeld. Huishoudens met geregistreerde problematische schulden 2015-2018. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek, p. 28.
-
Bennema, S. & Bakker, R. (2020). De sociale omgeving van jeugdzorgjongeren. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
-
Besemer, S., Ahmad, S.I., Hinshaw, S.P. & Farrington, D.P. (2017). ‘A systematic review and meta-analyses of the intergenerational transmission of criminal behavior.’ In: Agression and Violent Behavior, 37; NWO (2017). Kinderen van criminele ouders lopen grote kans zelf crimineel te worden. Verkregen via: https://www.nwo.nl/nieuws/kinderen-van-criminele-ouders-lopen-grote-kans-zelf-crimineel-te-worden, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Bennema, S. & Bakker, R. (2020). De sociale omgeving van jeugdzorgjongeren. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
-
Ibidem.
-
Roos, S. de, Bucx, F. & Berg, E. van den (2021). Sociale netwerken van ouders. Steun bij de opvoeding en andere ouderschapstaken. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, p. 184.
-
Ibidem.
-
Comité voor de rechten van het kind (2013). Algemeen commentaar no. 14 (2013) over het recht van het kind zijn belangen de eerste overweging te laten zijn (art. 3, eerste lid).
-
Defence for Children (z.d.). Voorbehouden. Ratificatie VN-Kinderrechtenverdrag. Verkregen via: https://www.defenceforchildren.nl/kinderrechten/voorbehouden/, laatst geraadpleegd op 13-11-2023.
-
Wild, R. de, Jonker, M., Loon-Dikkers, L. van & Lünnemann, K. (2021). Kinderen missen zelfstandig recht op sociale zekerheid. Utrecht: Verwey Jonker Instituut.
-
Ibidem.
-
Committee on the Rights of the Child (16 february 2022). Concluding observations on the combined fifth and sixth periodic reports of the Netherlands. CRC/C/NLD/CO/5-6. Verkregen via: https://www.unicef.nl/files/Aanbevelingen-KRComite-2022.pdf, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Zie o.a.: Wiersma, M. & Kooi, C. van der (2017). Alle kinderen kansrijk. Het verbeteren van de ontwikkelingskansen van kinderen in armoede. Den Haag: Kinderombudsman; Vreeburg, E., Verheul, R. & Lagerwerf, R. (2017). Nederlandse kinderen ontkoppeld. Als de verblijfsstatus van je ouders je levensstandaard bepaalt. Den Haag: Kinderombudsman.
-
Comité voor de rechten van het kind (2013). Algemeen commentaar no. 14 (2013) over het recht van het kind zijn belangen de eerste
overweging te laten zijn (art. 3, eerste lid).
-
Committee on the Rights of the Child (2022). Concluding observations on the combined fifth and sixth periodic reports of the Netherlands. CRC/C/NLD/CO/5-6. Verkregen via: https://www.unicef.nl/files/Aanbevelingen-KRComite-2022.pdf, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
CBS (2021). Landelijke jeugdmonitor 2021. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek; CBS (2022). Landelijke jeugdmonitor 2022. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
-
RVS (2022). Van schuld naar schone lei. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving, p. 24.
-
CBS (2020). Schuldenproblematiek in beeld. Huishoudens met geregistreerde problematische schulden 2015-2018. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
-
Schonewille, G. & Crijnen, C. (2018). Financiële problemen 2018. Geldzaken in de praktijk 2018-2019 deel 1. Utrecht: Nibud, p. 25.
-
CBS (2021). Kosten van kinderen naar één- en tweeverdieners, 2015. Verkregen via: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2021/01/kosten-van-kinderen-naar-een-en-tweeverdieners-2015, laatst geraadpleegd op 13/11/2023.
-
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (21 juli 2021). Kamerbrief Voorbehoud op artikel 26 IVRK. 2021-0000105151. Verkregen via: https://open.overheid.nl/documenten/ronl-ad2a846a-4b6b-45f1-92b1-9b65efad1ea3/pdf. Laatst geraadpleegd op 14/11/2023.
-
Stichting BKR (25 juni 2021). Schaamte houdt financiële problemen te lang achter de voordeur. Verkregen via: https://www.gemeente.nu/sociaal/schuldhulp/schaamte-houdt-financiele-problemen-te-lang-achter-de-voordeur/, laatst geraadpleegd op: 14/11/2023.
-
Lijzenga, J. & Elferink, V. (2022). Voorrang bij toewijzing sociale huurwoningen 2021. Arnhem: Companen.
-
Ibidem.
-
Wewerinke, D., Schel, S., Kuijpers, M., Vries, J. de & Doorn, L. van (2023). Iedereen telt mee! Resultaten eerste ETHOS-telling van dak- en thuisloosheid in regio Noordoost-Brabant. Utrecht: Hogeschool Utrecht.
-
Kraniotis, L. & Jong, W. de (24 april 2021). Sociale huurwoning? In zeker een kwart van de gemeenten wacht je meer dan 7 jaar. NOS. Verkregen via: https://nos.nl/op3/artikel/2377995-sociale-huurwoning-in-zeker-een-kwart-van-de-gemeenten-wacht-je-meer-dan-7-jaar, laatst geraadpleegd op 14-11-2023.
-
Heuvel, L. van den, Hopman, M., Jong, Z. de, Jonge, H. de, Tuzgöl, A., Vries, J. de & Wilke, I. (2023). Als de overheid niet thuis geeft... Een onderzoek naar de realisatie van mensen- en kinderrechtelijke verplichtingen van de overheid bij uithuiszettingen van gezinnen in kwetsbare situaties. Den Haag: Kinderombudsman/Nationale ombudsman.
-
Gesprek tijdens het moederontbijt in Amsterdam.
-
Groen, A., Horssen, C. van & Veerman, N. (2022). Rondkomen en betalingsproblemen. Ervaringen van Nederlandse huishoudens in onzekere tijden. Utrecht: Nibud.
-
Gesprek met cursisten van de herstelacademie.
-
Everts, S., Amelsvoort, T. van & Leijdesdorff, S. (2022). ‘Mandatory Check for COPMI in Adult Mental Healthcare Services in the Netherlands-A Quantitative and Qualitative Evaluation.’ In: Frontiers in psychiatry, 13, 807251.
-
Gesprekken met professionals uit de zorg.
-
Everts, S., Amelsvoort, T. van & Leijdesdorff, S. (2022). ‘Mandatory Check for COPMI in Adult Mental Healthcare Services in the Netherlands-A Quantitative and Qualitative Evaluation.’ In: Frontiers in psychiatry, 13, 807251.
-
Van Doesum, T., Gee, A. de, Bos, C. & Zanden, R. van der (2019). Factsheet KOPP/KOV: Een wetenschappelijke
onderbouwing van de cijfers. Utrecht: Trimbos-instituut.
-
Petilon, N., Doesum, K. van & Windmeijer, P. (2010). ‘De vergeten kinderen van ouders met psychiatrische problemen komen in beeld in 20 jaar KOPP praktijk.’ In: Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen, 88(5), pp. 222-223.
-
Augeo (2013). Handleiding kindcheck. Voor GGZ en verslavingszorg. Zeist: Augeo.
-
Ibidem.
-
Everts, S., Amelsvoort, T. van & Leijdesdorff, S. (2022). ‘Mandatory Check for COPMI in Adult Mental Healthcare Services in the Netherlands. A Quantitative and Qualitative Evaluation.’ In: Frontiers in psychiatry, 13, 807251.
-
Ibidem.
-
Gesprekken met professionals uit de zorg.
-
Gesprek met KOPP/KOV-functionaris.
-
Gesprekken met professionals uit de zorg.
-
Rijksoverheid (2023). Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028, p. 18.
-
Putnam, R.D. (2000). Bowling Alone. New York: Simon and Schuster.
-
Ibidem.
-
Tersteeg, A. & Albeda, Y. (2018). Beyond the middle classes. Neighbourhood choice and satisfaction in hyper-diverse contexts. In: Oosterlynck, S., Verschraegen, G. & R. van Kempen (red.), DIVERCITIES. Understanding super-diversity in deprived and mixed neighbourhoods. Bristol: Policy Press.
-
Roos, S. de, Bucx, F. & Berg, E. van den (2021). Sociale netwerken van ouders. Steun bij de opvoeding en andere ouderschapstaken. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Granovetter, M.S. (1973). ‘The Strength of Weak Ties.’ In: American Journal of Sociology, 78(6), pp. 1360-1380. https://doi.org/10.2307/2776392
-
Roos, S. de, Bucx, F. & Berg, E. van den (2021). Sociale netwerken van ouders. Steun bij de opvoeding en andere ouderschapstaken. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Welschen, S. (2019). ‘Informele partijen zijn hulpverleningsgids voor wantrouwende Amsterdammers.’ In: Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken.
-
Snel, E., Boom, J. de, Bockhove, M. van & Engbersen, G. (2021). ‘Sociaal kapitaal als bescherming tegen de mentale gevolgen van COVID-19.’ In: Mens & Maatschappij, 96 (2), pp. 213-241; Putnam, R.D. (2007). ‘E Pluribus Unum: Diversity and community in the twenty-first century.’ In: Scandinavian Political Studies, 30(2), pp. 137-174.
-
Vrooman, C., Boelhouwer, J., Iedema, J. & Torre, A. van der (2023). Eigentijdse ongelijkheid. De postindustriële klassenstructuur op basis van vier typen kapitaal. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Ibidem.
-
Roos, S. de, Bucx, F. & Berg, E. van den (2021). Sociale netwerken van ouders. Steun bij de opvoeding en andere ouderschapstaken. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Ibidem.
-
Bucx, F., Eggink, E. & Klerk, M. de (2023). Meer zicht op ouders. Zorgen, problemen en hulpbronnen van ouders van minderjarige kinderen. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Roos, S. de, Bucx, F. & Berg, E. van den (2021). Sociale netwerken van ouders. Steun bij de opvoeding en andere ouderschapstaken. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Ibidem.
-
Ibidem.
-
Hoex, J., Vlaardingerbroek, S., Balledux, M., Speentjes, P. & Vink, C. (2022). Opgroeien doe je samen. Bouwen aan een stevige pedagogische basis. Utrecht: NJI.
-
Tweede Kamer, vergaderjaar 2012/2013. Kamerstukken, 33684, nr. 3, p. 30.
-
RVS (2022). Anders leven en zorgen. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving.
-
Roos, S. de, Bucx, F. & Berg, E. van den (2021). Sociale netwerken van ouders. Steun bij de opvoeding en andere ouderschapstaken. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
-
Vosselman, M. & Steenmeijer, J. (2022). Handreiking informele steun. Samenwerkende beroepsverenigingen.
-
UMC Utrecht (z.d.). Netwerkintake. Verkregen via: https://www.umcutrecht.nl/nl/netwerk-intake, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
RACT (z.d.). Wat zijn resourcegroepen? Verkregen via: https://ract.nl/over-ract/, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Academie van de stad (z.d.). Springlevend wonen. Verkregen via: https://academievandestad.nl/themas/springlevendwonen/, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Trudo (z.d.). Voorrang via inplaatsing in Woensel-West. Verkregen via: https://www.trudo.nl/ik-zoek/huurwoning/inplaatsing, laatst geraadpleegd op 10-11-2023.
-
Canoy, M., Smelik, J. & Ham, M. (red.) (2023). Zorgzame buurten. Inspirerende initiatieven die het systeem trotseren. Nederland Zorgt voor Elkaar / Vilans / Movisie.
-
Welschen, S., Lucas, P. & Hoijtink, M. (2021). Sociaal schaduwwerk in een wijk in Amsterdam Zuidoost. Een onderzoek naar ‘informele sociaal werkpraktijken’ in Holendrecht. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, p. 1.
-
Canoy, M., Smelik, J. & Ham, M. (red.) (2023). Zorgzame buurten. Inspirerende initiatieven die het systeem trotseren. Nederland Zorgt voor Elkaar / Vilans / Movisie.
-
Welschen, S. (2019). ‘Informele partijen zijn hulpverleningsgids voor wantrouwende Amsterdammers.’ In: Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, 24 april 2019.
-
Albeda, Y., Swan, S. & Swildens. W. (2023) Op weg naar herstel met formele en informele steunstructuren. Rotterdam: Hogeschool Inholland; Welschen, S., Lucas, P. & Hoijtink, M. (2021). Sociaal schaduwwerk in een wijk in Amsterdam Zuidoost. Een onderzoek naar ‘informele sociaal werkpraktijken’ in Holendrecht. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
-
Welschen, S., Lucas, P. & Hoijtink, M. (2021). Sociaal schaduwwerk in een wijk in Amsterdam Zuidoost. Een onderzoek naar ‘informele sociaal werkpraktijken’ in Holendrecht. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, p. 1.
-
Lucas, P., Hoijtink, M., Welschen, S. & Veldboer, L. (2021). ‘Naast ervaringskennis moeten we ook ‘nabije kennis’ erkennen.’ In: Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, 21 december 2021.
-
Albeda, Y., Swan, S. & W. Swildens (2023). Op weg naar herstel met formele en informele steunstructuren. Rotterdam: Hogeschool Inholland.
-
Ibidem.
-
Canoy, M., Smelik, J. & Ham, M. (red.) (2023). Zorgzame buurten. Inspirerende initiatieven die het systeem trotseren. Nederland Zorgt voor Elkaar / Vilans / Movisie.
-
Karsten, L., Lupi, T. & Stigter-Speksnijder, M. (2012). ‘The middle classes and the remaking of the suburban family community: evidence
from the Netherlands.’ In: Journal of Housing and the Built Environment, 28(2), pp. 257-271.
-
Albeda, Y., Avest, D. ter & Breugel, I. van (2022). Superdiversiteit en sociale bindingen in de buurt. In: Snel, E., Geurs, R. & Permentier, M., Zicht op leefbaarheid. Tien essays over leefbaarheid in Rotterdamse wijken. Rotterdam: Kenniswerkplaats leefbare wijken.
-
Uyterlinde, M., Brock, A., Vries, S. de & J. Verloove (2023). Bijlage 1: literatuurstudie. Kennen is het niet, maar we komen elkaar hier wel tegen. Utrecht: Kennisplatform Inclusief Samenleven.
-
RVS (2021). Ruimte maken voor ontmoetingen. De buurt als sociale leefomgeving. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving.
-
Engbersen, R. (2021). Stap uit de inclusiekramp. Herwaardeer zelforganisatie. Utrecht: Movisie. Verkregen via: https://www.movisie.nl/artikel/stap-uit-inclusiekramp-herwaardeer-zelforganisatie, laatst geraadpleegd op 03-11-2023.
-
Logger, J. & Avest, D. ter (2021). Katendrecht als archipel van enclaves. Een publieke ontmoetingsplek in een gefragmenteerde wijk. In: Walraven, G. & Albeda, Y. (red.), Werken aan een meer rechtvaardige stad. De bijdrage van praktijkgericht onderzoek aan maatschappelijke opgaven. Rotterdam: Hogeschool Inholland, pp. 43-62.
-
Ibidem.
-
Engbersen, R. (2021). Stap uit de inclusiekramp. Herwaardeer zelforganisatie. Utrecht: Movisie. Verkregen via: https://www.movisie.nl/artikel/stap-uit-inclusiekramp-herwaardeer-zelforganisatie, laatst geraadpleegd op 03-11-2023.
-
Ibidem.
-
Zie ook Engbersen, R. & Janssen, J. (2022). ‘Laten we uit de inclusiekramp komen.’ In: Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken.
-
Rijnders, M., Jans, S., Aalhuizen, I., Detmar, S. & Crone, M. (2019). ‘Women-centered care: implementation of CenteringPregnancy in The Netherlands.’ In: Birth 46; Kweekel, L., Gerrits, T., Rijnders, M. & Brown, P. (2017). ‘The role of trust in CenteringPregnancy: building interpersonal trust relationships in group-based prenatal care in The Netherlands.’ In: Birth 44:1.
-
Kweekel, L., Gerrits, T., Rijnders, M. & Brown, P. (2017). ‘The role of trust in CenteringPregnancy: building interpersonal trust relationships in group-based prenatal care in The Netherlands.’ In: Birth 44:1
-
Ibidem.
-
Wagijo, M., Crone, M., Bruinsma-van Zwicht, B., Lith, J. van, Billings, D.L. & Rijnders, M. (2023). ‘Contributions of CenteringPregnancy to women’s health behaviours, health literacy, and health care use in the Netherlands.’ In: Preventive Medicine Reports, vol. 35.
-
Rijnders, M., Jans, S., Aalhuizen, I., Detmar, S. & Crone, M. (2019). ‘Women-centered care: implementation of CenteringPregnancy in The Netherlands.’ In: Birth 46; Kweekel, L., Gerrits, T., Rijnders, M. & Brown, P. (2017). ‘The role of trust in CenteringPregnancy: building interpersonal trust relationships in group-based prenatal care in The Netherlands.’ In: Birth 44:1.
-
Stichting Centering Nederland (z.d.). Handreiking Implementatie CenteringOuderschap, verkregen via: https://centeringzorg.nl/2023/04/26/handreiking-implementatie-centeringouderschap/, laatst geraadpleegd op 03-11-2023.
-
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022/2023. Kamerstukken II, 3626552-1050315-DMO, p. 9.
-
Schrooten, M., Thys, R. & Debruyne, P. (2019). Sociaal Schaduwwerk. Over informele spelers in het welzijnslandschap. Brussel: Politeia.
-
Welschen, S., Lucas, P., Hoijtink, M. & Veldboer, L. (2020). Licht op Sociaal Schaduwwerk. Literatuurstudie naar (Nederlandse) informele sociaalwerkpraktijken die plaatsvinden onder de radar. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam/Werkplaats sociaal domein, p.*nbsp;8.
-
RVS (2022). Anders leven en zorgen. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving.
-
RVS (2022). Van schuld naar schone lei. Den Haag: Raad voor Volksgezondheid & Samenleving.